25
Led

Apple: rekordní zisky, konec Expa, 25. výročí Macu

Apple podíl na trhuV posledních pár týdnech se seběhlo hned několik velmi zajímavých událostí týkajících se společnosti Apple. Krátce poté, co firma velmi překvapivě oznámila, že už se nebude účastnit Macworld Expo v lednu 2009, dala vale také Apple Expo Paris. Jinými slovy, takovéhle velké akce už prostě nejsou pro Apple lukrativní – chce představovat co chce a kdy chce. Navíc, tyhle akce vždycky v lidech vyvolávají velká očekávání – a tedy i velké výkyvy na burzovním trhu, což může Apple velmi zasáhnout (viz. předminulé Expo).
Ekonomická krize ještě zdaleka neskončila, Apple šetří a to je jedině dobře. A to i přesto, že za poslední čtvrtletí vydělal nejvíc ve své historii – 1,61 mld. dolarů bez započítání příjmů z předplatitelných služeb, tedy iPhone a Apple TV. Jinak by příjem činil 2,3 mld. dolarů. Za čtvrtletí se prodalo 2 524 000 počítačů Mac, což představuje růst o 9% meziročně. Dále Apple prodal 22 727 000 MP3 přehrávačů iPod (růst 3%) a také 4 363 000 mobilních telefonů iPhone (růst o 88%). Je jasné, kde pro Apple leží budoucnost.
Podíl počítačů Apple na americkém PC trhu činil v posledním čtvrtletí podle průzkumu Gartner přesně 8.0%, přesto si podal všechny své konkurenty v čele s Dellem, Toshibou, Acerem a dalšími. Apple ale vidí svou budoucnost především v mobilní oblasti. App Store se může pochlubt 15 000 aplikacemi a přes 500 miliony downloadů. Apple vidí iPhone především jako softwarovou platformu, nikoliv jako hardware, narozdíl od své konkurence. A hodlá si prý iPhone střežit jako oko v hlavě. Do low-endu se však podle Tima Cooka, nového zastupujícího šéfa firmy, pouštět nechce. „To není to kdo jsme, proč jsme tady. Není naším cílem vést prodejní žebříčky, ale vyrobit nejlepší telefon na světě,“ prohlásil údajně kulišácký Cook. Vyjádřil se také v netbookům, prý tuto oblast sledují, mají nápady, ale v podstatě čekají na správnou příležitost.
A poslední zajímavost: 24. ledna 2009 oslavil počítač Apple Macintosh, revoluční stroj z roku 1984 představený světu orwellovskou reklamou Ridleyho Scotta, své 25. narozeni. „Apple udělal z technologického životního stylu realitu,“ řekl k té příležitosti všímavý analytik Michael Gartenberg.

zdroj: macrumors, arstechnica