12
Bře

V čem tkví úspěch Apple? Jde vlastní cestou

Jonathan Ive, nar. v únoru 1967 v rodině anglického učitele. V roce 1992 se přestěhoval do Spojených států, kde začal pracovat v Apple. Od roku 1997, kdy se do Apple vrátil Steve Jobs, je starším vice prezidentem průmyslového designu firmy. Jonathan Ive je tím, kdo navrhnul iMac, MacBook, iPod, iPhone i iPad. Je on zosobněním úspěchu Apple? pokračování
iPod design

Možná. Mnohem spíš je to ale filozofie celé firmy. Jonathan Ive nevystupuje často na veřejnosti, ale když už, tak to stojí za to. Nedávno diskutoval v Londýně v Královské geografické společnosti se sirem Christopherem Fraylingem, rektorem Royal College of Art, a přišlo si ho poslechnout 700 lidí.

My jsme tam samozřejmě nebyli, alébrž Helen Walters tam byla a udělala o tom krásný post na svém blogu na BusinessWeeku. Hodinový rozhovor se prý dotkl řady témat z nichž asi nejzajímavější se točilo kolem starého klišé: v čem spočívá úspěch Apple a jak je možné ho zkopírovat?

Ivy řekl, že už samotná snaha o kopírování úspěchu je chyba. Firmy si podle něj musí sami definovat jasný raison d’être, tedy „důvod bytí“. „Cílem Apple není vydělávat peníze. Naším cílem je navrhovat a vyvíjet a přinášet na trh kvalitní produkty,“ řekl Ive. Teprve následek toho, že lidé budou mít tyto produkty rádi, je vydělávání peněz. Není to ale „primární direktiva“.

Zároveň řekl, že je mnohem jednodušší chrlit stále nové, případně jen trochu odlišné produkty, než dělat něco, co je doopravdy „lepší“. Ale snad nejdůležitějším poselstvím celého rozhovoru jsou Iveho následující věty: „Nemáme žádné identity manuály, které by nám připomínaly filozofii, kvůli které naše firma existuje. Jsem si jistý, že ty věci jsou dobře myšlené, ale jakmile musíte tyhle věci institucionalizovat, tak jen honíte vlastní ocas.“

Přeloženo do srozumitelnějšího jazyka: když firma a její zaměstnanci doopravdy necítí potřebu kvalitního, inovativního designu, tak sebelépe napsané manuály nikdy nepomůžou.

zdroj: za tip díky korbelovi