13
Dub

Apple vs Adobe – souboj na ostří nože

Adobe je podle mnohých minulost. Jakkoliv se firma snaží udržet krok se současným vývojem, např. skrze RIA platformu AIR, neustále zakopává. Nejnověji se rozhořel tuhý souboj mezi Apple a Adobe týkající se podpory technologie Flash v iPhone OS, tedy na zařízeních jako je iPhone, iPod Touch a iPad. V klíčovém souboji zatím Adobe prohrává a nevypadá to pro něj vůbec dobře. pokračování

Adobe Flash Apple

Když Steve Jobs představoval iPhone OS 4, zaměřil se všechna ta uživatelsky příjemná témata jako je multitasking, email a dokonce dokázal udělat z tak primitivní funkce jakou je tvorba složek jedno z hlavních témat své prezentace. Co ale jaksi zapomněl zmínit jsou změny týkající se licenčního ujednaní s vývojáři.

Ta pro verzi 4 praví, že aplikace musí být původně napsána v jazycích Objective-C, C, C++ nebo JavaScriptu spouštěném skrze WebKit engine v iPhone OS. A jen kód psaný v C, C++, a Objective-C může být kompiulován a přímo odkazovat na dokumentované API funkce (tzn., že aplikace, které odkazují na dokumentované API skrze překladovou mezivrstvu nebo vrstvu kompatibility jsou zakázané).

Apple tím zasadil ránu veškerým snahám Adobe o to, aby se Flash na iPhone konečně podařilo rozběhnout. V aktuálně uváděném balíku Creative Suite 5 (CS5 – Photoshop a další nástroje) totiž chtěl vývojářům umožnit díky novým nástrojům přímo z Flashe exportovat nativní aplikace pro iPhone. Samozřejmě skrze „vrstvu kompatibility“. Jenže to teď nebude možné, protože Apple prostě jakékoliv takovéto aplikace „stopne“.

Poměrně vyčůraný krok samozřejmě nenechal zástupce Adobe chladnými a vbrzku se strhla lavina poměrně vypjatých reakcí. Aby také ne, když tenhle krok má přímý dopad na business Adobe a jejich zisky.

Lee Brimelow, „platform evangelist“ Adobe, reagoval takto:

„To co říkají je, že nepustí na svůj marketplace aplikace čistě kvůli tomu v jakém jazyku byly původně napsány. To je děsivý krok, který nemá žádný jiný racionální základ než touhu po tyranické kontrole nad vývojáři, a co je důležitější, Apple tak chce vývojáře využít jako pěšáky ve svém křižáckém tažení proti Adobe.“

To se nám to pěkně rozhořívá, už padají slova jako „křížácké výpravy“ a pěšáci. Skvělé, skoro jako česká politika! Brimelow navíc dodal, že krok Apple byl naplánován přesně tak, aby poškodil prodeje balíku CS5 a že bude bojkotovat veškeré produkty Apple dokud se nezmění vedení. Chce vykopat Steva Jobse? „Jdi se bodnout, Apple!“ zakončuje svou žalobu Brimelow.

AppleInsider naštěstí pojímá celou věc trochu méně emocionálně a trochu více technicky a poukazuje na fakt, že celé to omezení má co dělat s novou funkcí multitaskingu. Apple proto, aby iPhone OS multitasking zvládnul, implementoval do API řadu nových funkcí. Je proto nasnadě, že operační systém potřebuje mít aplikace „přístupné“ a standardně se chovající, nikoliv běžící na nějaké další mezivrstvě.

K celému problému se v sérii emailů s Gregem Slepakem vyjádřil i Steve Jobs. Odkázal na podrobnější analýzu Johna Grubera, který velmi přehledně a obecně sepsal kam vlastně Apple míří a proč to dělá. Shrnuje to lépe, než kdokoliv jiný: „Neříkám, že se vám to musí líbit. Nehádám se ani o tom, že jde o něco víc, než tvrdou soutěživost. Neříkám ani, že to je k dobru kohokoliv jiného než samotného Apple. Jen říkám, že to dává smysl z pohledu Apple – a bylo to rozhodnutí, které Apple mohl udělat.“

Brečet tedy může kdo chce, ale tohle je byznys. Kdyby byla v podobném postavení jako Apple třeba Nokia, bylo by v jejím zájmu zachovat se podobně. Navíc, ten komu tah Apple opravdu škodí, je jen Adobe a další výrobci metaplatforem, na kterých by bylo možné vyvíjet aplikace nejen pro iPhone. A to je právě to, co Apple nechce. Apple chce, aby vývojáři dělali aplikace určené pokud možno exkluzivně pro iPhone, ne na všechny existující (mobilní) platformy.

Steve Jobs argumentuje tím, že jakékoliv mezivrstvy jsou špatné. Špatné pro držitele platforem, kterým přináší nestabilní a nekvalitní aplikace, stejně tak špatné pro samotné uživatele. Greg Slepak a řada dalších to ale vidí jinak: Apple podle nich novou podmínkou omezuje nejen vývojáře, potažmo i uživatele, ale dokonce i rozvoj vlastní platformy. Ujme se pojem „softwarový rasismus“? Uvidíme. Prozatím můžeme jen držet palce Adobe, aby ho věrní neopustili a modlit se za Apple ve stylu „don’t be evil“.

Anebo se ještě můžeme krátce vydat do minulosti, jako na blogu InnerDaemon. Zde autor upozorňuje, že Adobe od roku 1996 opakovaně pouštěl Apple k vodě a soustředil se místo toho na PC platformu. Přitom na Apple kdysi vyrostl, ale jakmile šlo v 90. letech do tuhého, svého chlebodárce opustil. Ještě v době, kdy Apple přecházel na procesory Intel, byl Adobe ve velmi vlažné náladě k překopání svých aplikací typu Photoshop a Flash pro nativní běh na Intel procesorech. „Innovate or die, bitches!“

zdroje: všechny výše zmíněné

2 komentáře u “Apple vs Adobe – souboj na ostří nože

  1. Osobně se domnívám po lehkém sledování této kauzy a hlavně po několika anabázích jako například přechod s Adobe z Win platformy na Apple v délce 2,5 měsíce, nebo chybné funkčnosti Distileru při vícestránkovém PS souboru a podobně, že to co řekl Jobs svého času jsou má slova – Adobe je líná firma – a přidávám produkuje nedokončené SW s mnoha chybami a navíc co je nejhorší, neřeší je. Pracuji na Adobe někdy od verze PS 2.0, znám ten software nazpaměť i pozpátku a je to velmi špatně řešené, jediné použitelné bez dramatických problémů je PS a Lightroom, jinak děs…

  2. re: Ivo – pracuju s Photoshopem od verze 4.0. pár měsíců trvalo se do toho dostat, ale teď už mi práce s ním připadá přirozená. narozdíl třeba od Illustratoru. nicméně pro začínající uživatele může být Photoshop velká záhada, kterou nikdy nerozluští…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.